Világunk kommunikációra épül. Ez valakinek egyszerűbben megy, valakinek nehezebben. De a kommunikáció elkerülhetetlen. És bizony meg kell szólalni. Még sokszor a nyilvánosság előtt is.
A kommunikáció jelentése: információcsere, információátadás. Az információt úgy kell átadni, hogy az mindkét fél számára – a közlőnek és a hallgatónak is – élmény legyen.
Az átadásnál nehezebb feladat az információcsere. Itt nem elég, ha az előadó kiválóan felkészült és összeszedett. Hiszen a másik fél reakciói, válaszai, kérdései erősen befolyásolják a kommunikáció menetét.
Ezeket a szituációkat is kipróbáljuk a gyakorlatban, kamerák előtt. És ha élesben kerül Ön ilyen kommunikációs helyzetbe, akkor már felkészülten, magabiztosan tudja kezelni a sokszor lehetetlen, kényelmetlen helyzeteket is.
A nyilvános információátadás nem szűkíthető le a beszédre. Információt adunk át a gesztusainkkal, a ruházatunkkal, hajviseletünkkel, a testtartásunkkal. Mindennel, ami Mi vagyunk.
Testünk beszéde, a testbeszéd is egy nyelv. Aki ismeri a formanyelvét, az tudatosan képes használni, és akkor szövetségesévé lesz. Azaz kiegészíti, megerősíti a verbális kommunikációját. Így környezete kiegyensúlyozottnak, magabiztosnak látja. Mert harmóniát sugároz.
Aki nem ismeri a testbeszéd nyelvét, annak könnyen az árulója, ellensége is lehet. És őt a környezete szétszórtnak, kevésbé őszintének tartja majd, hiszen nincs összhang a mondandója és a testbeszéde között.
Ha foglalkozásából, pozíciójából adódóan szüksége van arra, hogy a nyilvánosság a kiegyensúlyozott, magabiztos előadót, nyilatkozót lássa Önben, akkor meg kell ismerkednie a tudatos testbeszéddel, hogy szükség esetén használhassa azt.
Mindannyian azt szeretnénk, ha az Ön nyilvános kommunikációja előbb-utóbb rutinszerű lenne. És nem jelentene újdonságot a közönség vagy kamera előtti megszólalása.
Elérendő cél, hogy bármikor, bárhol, bármilyen körülmények között képes legyen akár spontán, nem betanult szöveget úgy elmondani, hogy az magával ragadja a hallgatóságot.
A görcsök sokszor lebénítanak. Nem látjuk tőlük a célt, elfogy a lendület. Feloldásukkal kinyitjuk az utat ahhoz, hogy a tartalomra és a hallgatóságra koncentráljon. Feloldjuk a görcsöket, mert némi erőfeszítéssel feloldhatóak.
A nyilvánosság előtti kommunikáció sokat elárul az előadóról, nyilatkozóról. Nem mindegy, hogy ez az információ erősíti, vagy gyengíti a személyt vagy a mögötte álló céget, intézményt.
Előadás közben nem a mellékkörülményekkel kell foglalkozni. Mert azok megzavarnak, kizökkentenek. Ilyen mellékkörülmény a félelem. Félelem a hallgatóságtól, a mikrofontól. És persze az idegennek tűnő saját hangunktól.
Sokszor azt hisszük, reméljük, hogy amit mondunk, ahogy beszélünk, az biztosan helyénvaló. És amikor szembesítenek az ellenkezőjével, nagyon meglepődünk. Azért tanítjuk meg a nyilvánosság előtti hatékony kommunikációt, hogy ne érjék ilyen meglepetések.
A kommunikációs tanácsadás alatt szembesítjük az eddigi hibás beidegződéseivel és kijavítjuk azokat. Útmutatást adunk az új és hatékony eszközök alkalmazásához, a megnyerő és magabiztos kommunikációjához.
Mindazok igénybe vehetik média-kommunikációs tanácsadásunkat, akiknek – szakmájuk, társadalmi vagy munkahelyi pozíciójuk miatt – szükségük van az igényes , magabiztos és hatékony kommunikációra. Amit majd készség szintjén tudnak akkor is alkalmazni, ha – szűkebb, vagy tágabb környezetükben – ki kell állni a nyilvánosság elé, vagy a médiának kell nyilatkozniuk. És ez a nyilvános szereplés – a tanácsadás folyamata után – már nem lesz ismeretlen közeg számukra. Az média-kommunikációs tanácsadáson csak nagykorúak – 18 éven felüliek – vehetnek részt.
A csoportok létszámát az igények és a lehetőségek függvényében határozzuk meg. Mindenkinek másként kell finomítani a kommunikációján. Ezért a leghatékonyabb az egyéni, személyre szabott foglalkozási forma. Nagyobb csoport esetén is – maximum 4 fő – elsődleges szempont a személyre szabott kommunikációs kontroll.
KLASSZIK beosztással: 90 perc heti 1 alkalommal 12 héten keresztül
KOMFORT beosztással: 90 perc heti 2 alkalommal 6 héten keresztül
EXTRA beosztással: 90 perc heti 3 alkalommal 4 héten keresztül
A beosztás az igények és lehetőségek szerint változtatható.
Önnek nem kell kimozdulnia az irodájából és nem kell órákat a dugóban ülnie, hogy eljusson hozzánk. Mi visszük el a kamerákat és az egyéb technikai felszereléseket akár az Ön irodájába is. Így az Önnek leginkább megfelelő helyen tarthatjuk meg a média-kommunikációs tanácsadást.
Hatékony és magabiztos kommunikációt elsősorban a gyakorlatban lehet elsajátítani. Ezért alkalmazunk a kommunikációs tanácsadás során technikai eszközöket.
Kamerák: statívra – és időnként dollyra – szerelt televíziós stúdiókamerákat használunk a próbafelvételek rögzítéséhez.
Súgógép: kamerára szerelt professzionális súgógép felhasználói használatának elsajátítása.
Mikrofonok: Különféle mikrofonokkal dolgozunk – puskamikrofon, térmikrofon, vokál mikrofon, csíptetős mikrofon – hogy mindegyikkel megismerkedjen és legyen tisztában a használatukkal.
Fény: többféle reflektort is használunk, hogy ne legyen idegen az erős fény és ez – a későbbiekben – ne zavarja felvétel közben.
Hangosítás: erősítőrendszereket, hangfalakat is használunk, hogy legyen tisztában a hangosítás Önre vonatkozó alapjaival.
A média-kommunikációs tréning befejeztével – a hatékony kommunikációhoz szükséges – elméleti és gyakorlati tudással kell rendelkeznie. El kell jutnia oda, hogy elmondhassa magáról: bizonyos kommunikációs szokásoktól megszabadult, míg más szokásokat végérvényesen felvett.
Amitől – többek között – végérvényesen megszabadult: a görcsök, félelmek, lámpaláz, összeszedetlenség, kapkodás, kontroll nélküli testbeszéd.
Amit végérvényesen felvett: magabiztosság, céltudatosság, megnyerő stílus, összeszedettség, rutin, kontroll alatt tartott tudatos testbeszéd.
El kell jutnia arra a szintre, hogy nagy vonalakban értse a hangosítás, a kép- és hangrögzítés, valamint a fénytechnika alapjait. Tudja alapszinten kezelni, beállítani a különféle mikrofonokat, kamerákat webkamerákat.
Képes legyen nyilvánosság előtt – minden gátló és zavaró tényezőt kiküszöbölve – határozottan, magabiztosan és meggyőzően beszélni, előadni, kérdésekre válaszolni, nyilatkozni.
A tréning befejeztével OKLEVELET állítunk ki az Ön részére, melyben igazoljuk a média-kommunikációs tréning eredményes elvégzését.
Nagyobb nyilvánosság előtt személyesen mondjuk el gondolatainkat, tartjuk meg előadásunkat, válaszolunk a kérdésekre. A nagyobb területre és a hallgatóság nagy számára tekintettel sokszor ezt csak hangosítással tudjuk megtenni. Az előadásunk alatt elsősorban magunkra számíthatunk. Hiszen nekünk kell fenntartani – lehetőleg mindenkiben – az érdeklődést, vagy meggyőzni igazunkról a hallgatóságot.
—————————————————
Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk. Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk. Ha még nincs meg az a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs tanácsadásra. Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.
Vezető pozícióban szükséges, hogy a médiával is kiegyensúlyozott kapcsolatunk legyen. Rövid interjúra, vagy hosszabb beszélgetésre is képessé kell magunkat tenni. Nehezebb időszakban a megfelelő és mértékletes válságkommunikáció létfontosságú lehet. A média képviselői sok esetben tesznek fel kellemetlennek tűnő kérdéseket. Ezekre is válaszolni kell, higgadtan, bölcsen, megfontoltan.
—————————————————
Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk. Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk. Ha még nincs meg az a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs tanácsadásra. Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.
Eredményes, célratörő és hatékony online kommunikáció nélkül már nem képzelhető el a mindennapi életünk. E-mailt küldünk, chatelünk, videokonferenciát tartunk. Szinte mindig online vagyunk. Látszólag minden működik, hiszen rutinszerűen műveljük. De lehetne-e mindez színvonalasabb, hatékonyabb? Hiszen az e-mail és a chat sokszor személytelen és félreérthető. Mert a szövegen kívül semmit nem látunk. A videokonferencián meg mindenki lát minket. És persze mi is másokat.
—————————————————
Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk. Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk. Ha még nincs meg az a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs tanácsadásra. Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.
Az online kommunikáció alapelvei, illetve az ezekből adódó kérdések megegyeznek a személyes kommunikációnál és a médiakommunikációnál leírtakkal. A következőkben azt írjuk le, ami a másik két fejezethez képest többlet információ.