Az első találkozást, illetve az első kapcsolatfelvételt követően a forgatással kapcsolatos információkat e-mailen küldjük el (elektronikus névjegykártya, előzetes árajánlat, linkek). Ezt követően kérjük, hogy válasz e-mailben – ha lehetősége van rá – küldjön el egy összefoglaló anyagot vagy linket, amiből mi is tájékozódni tudunk tevékenységéről, intézményéről, rendezvényéről. Ezután az első szakmai konzultáción – amikor már mindannyian tisztában vagyunk a másik tevékenységével – meghatározzuk a filmek / műsorok számát, éves / havi / heti beosztását.
Külön kérdéseket – ha kifejezett igény nincs rá – nem küldünk előre, hiszen a spontaneitás adja a film őszinteségét. Kihangsúlyozzuk, hogy az interjúalanynak – az interjú során – bármit el lehet rontani, mert az utómunkálatokkal ezt el fogjuk tüntetni. Hiszen mindenkinek érdeke a tökéletes megszólalás, azaz a színvonalas multimédiás tartalom. Előzetes megbeszélésünkön mindenképpen szót ejtünk arról, kiket akar megszólítani az elkészült film (célközönség), és hogy mi a film célja. Megbeszéljük, hogy van-e ötlet a film címére, alcímére vonatkozóan, valamint azt, hogy mi kerüljön a stáblistára: köszönetnyilvánítás, partnerek, támogatók, adománykérés számlaszámmal, stb. Fontos tisztázni, hogyan adjuk majd át az elkészült anyagot: személyesen adathordozón vagy interneten fájlmegosztón keresztül.
Végigvesszük, végigbeszéljük az összes bemutatandó tevékenységet, intézményt, rendezvényt, az ezekhez kapcsolódó helyszíneket és megszólalókat, valamint kitűzzük az első forgatási időpontokat. Több helyszín esetén több forgatási napra is szükség lehet. A munkálatok megkezdése előtt Árajánlatot küldünk. ennek elfogadása esetén aláírjuk a Keretszerződést, majd a Megrendelést és annak Visszaigazolását. Legalább egy héttel a forgatás előtt le kell zárulnia az egyeztetési folyamatnak (Formái: telefonos megkeresés, e-mailen történő egyeztetés, videokonferencia, személyes megbeszélés.) Előzetesen kizárólag a helyszíneket és a témaköröket, valamint az interjúalanyok személyét beszéljük meg. A Bemutatófilm-Rövidfilm kategóriánál a műsoridő 15 perces korlátja miatt maximum 6 interjúalanyt tudunk megszólaltatni.
Az első találkozást, illetve az első kapcsolatfelvételt követően a forgatással kapcsolatos információkat e-mailen küldjük el (elektronikus névjegykártya, előzetes árajánlat, linkek). Ezt követően kérjük, hogy válasz e-mailben – ha lehetősége van rá – küldjön el egy összefoglaló anyagot vagy linket, amiből mi is tájékozódni tudunk tevékenységéről, intézményéről, rendezvényéről. Ezután az első szakmai konzultáción – amikor már mindannyian tisztában vagyunk a másik tevékenységével – meghatározzuk a filmek / műsorok számát, éves / havi / heti beosztását.
Külön kérdéseket – ha kifejezett igény nincs rá – nem küldünk előre, hiszen a spontaneitás adja a film őszinteségét. Kihangsúlyozzuk, hogy az interjúalanynak – az interjú során – bármit el lehet rontani, mert az utómunkálatokkal ezt el fogjuk tüntetni. Hiszen mindenkinek érdeke a tökéletes megszólalás, azaz a színvonalas multimédiás tartalom. Előzetes megbeszélésünkön mindenképpen szót ejtünk arról, kiket akar megszólítani az elkészült film (célközönség), és hogy mi a film célja. Megbeszéljük, hogy van-e ötlet a film címére, alcímére vonatkozóan, valamint azt, hogy mi kerüljön a stáblistára: köszönetnyilvánítás, partnerek, támogatók, adománykérés számlaszámmal, stb. Fontos tisztázni, hogyan adjuk majd át az elkészült anyagot: személyesen adathordozón vagy interneten fájlmegosztón keresztül.
Végigvesszük, végigbeszéljük az összes bemutatandó tevékenységet, intézményt, rendezvényt, az ezekhez kapcsolódó helyszíneket és megszólalókat, valamint kitűzzük az első forgatási időpontokat. Több helyszín esetén több forgatási napra is szükség lehet. A munkálatok megkezdése előtt Árajánlatot küldünk. ennek elfogadása esetén aláírjuk a Keretszerződést, majd a Megrendelést és annak Visszaigazolását. Legalább egy héttel a forgatás előtt le kell zárulnia az egyeztetési folyamatnak (Formái: telefonos megkeresés, e-mailen történő egyeztetés, videokonferencia, személyes megbeszélés.) Előzetesen kizárólag a helyszíneket és a témaköröket, valamint az interjúalanyok személyét beszéljük meg. A Bemutatófilm-Rövidfilm kategóriánál a műsoridő 15 perces korlátja miatt maximum 6 interjúalanyt tudunk megszólaltatni.
Fontos a legjobb forgatási helyszín / helyszínek kiválasztása. Erre Ön is javaslatot tehet, ezzel megkönnyíti a stáb dolgát. Hiszen Ön ismeri legjobban bemutatandó intézményét, tevékenységét.
Időjárástól és a lehetőségektől függően a forgatás lehet zárt helyen és lehet a szabadban is. _______________________________________________________ A helyszínnek tükröznie kell a bemutatandó területet, tevékenységet. ______________________________________________________ A csendes és nyugodt helyszín segíti a közös munkát.
A kamera mindent lát. Nem csak a beszélgetőpartnereket, az interjúalanyokat, hanem a mögöttük található tárgyakat is. És ha a kamera látja, akkor majd előbb-utóbb a néző is látja majd. Ezért kell a hátteret gondosan kiválasztani.
Minden megszólaló lehetőleg más-más háttér előtt adjon interjút. _______________________________________________________ A háttérnek - zárt helyen és szabadban is - rendezettnek és tisztának kell lennie. _______________________________________________________ Szabadban a zöld, vagy színes fás-bokros háttér jó időben ideális. _______________________________________________________ Zárt térben a letisztított, portalanított, száraz levelüktől megszabadított szobanövények mindig jó háttérelemek. _______________________________________________________ Ha könyvespolc van a háttérben, a néző a könyvcímeket is el tudja majd olvasni. Érdemes végignézni, hogy csak azt láthassa a nyilvánosság, amivel mi is egyetértünk. _______________________________________________________ Ha képeket, tárgyakat mutatnánk be a filmben, és azokat megmutatjuk a kamerának, ügyeljünk azok tisztaságára, pormentességére.
A felvételhez szükséges megfelelő mennyiségű fényt megkaphatjuk a Napból, de reflektorokkal mesterségesen is előállíthatjuk.
A külső forgatás előnye a természetes fény. Azonban szeles vagy csapadékos időben elsősorban zárt helyen forgatunk. _______________________________________________________ Az interjúalanyok arcának megvilágításában segít a szemből kapott, lehetőleg szűrt természetes fény is. _______________________________________________________ Zárt helységbe az ablak felé, szabadban a nap felé kell fordulni.
Nem a ruha teszi az embert, de befolyásolja a róla alkotott véleményt. A televízió nyilvánossága nagyon sok véleményalkotót vonz, ezért olvassa el az alábbiakat! Ha televízióstúdióban vesszük fel a műsort, a greenbox (egységes zöld háttér) miatt ne vegyen fel zöld színű ruhát.
Olyan ruhában jöjjön a forgatásra, ami illik a filmhez, az Ön státuszához, de Ön is jól érzi magát benne. _______________________________________________________ Lehetőleg ne vegyen fel fehér, fekete vagy "vékonycsíkos" ruhát. ______________________________________________________ Érdemes a sötétszínű ruhát szöszleszedővel végighengerelni.
A zakó háta, ha leülünk, felcsúszik a nyakunkba. És ez a kamerában (is) nagyon rosszul mutat. A megoldás rá nem zakókímélő, de mindenképpen célravezető. Magunk alá kell húzni hátulról a zakót, és rá kell ülni.
Így kifeszül és a vállunknál, nyakunknál is jól fog passzolni.
A kameraképeken az arc a leghangsúlyosabb. Ezért ha a riportalany vagy a beszélgetőpartner hajlamos az izzadásra, vagy egyszerűen csak nagyon meleg van, akkor megoldjuk a helyzetet mattosítással.
Az arcbőr csillogása elkerülhető, ha a felvétel napján mellőzi az arckrémek használatát. _______________________________________________________ A kamerák FULL HD felbontásuknak köszönhetően az esetleges bőrhibákat is látják és rögzítik. Ezért a felvételre érdemes alapozó sminkkel érkezni. _______________________________________________________ Az arcbőr hidratáltságát segíti a megfelelő mennyiségű VÍZ fogyasztása is.
Legyen kéznél a beszélgetés előtt és alatt egy pohár víz. Ne üdítő, pláne ne cukros, és ne szénsavas.
A felvétel előtt, és a fogatás szüneteiben igyon néhány kortyot belőle, hogy elkerülje az izgulásból fakadó szájkiszáradást, és ennek következményét, a csattogást.
Ha lehet, korlátozzuk a külső zajokat a forgatás idejére. Nyilván a gépkocsiforgalommal nem tudunk mit kezdeni, de ha a szomszéd kutyája épp intenzíven kommunikál, kérjük meg a gazdit, vigye be a házba/lakásba a felvétel idejére.
A forgatási helyszín - iroda, társalgó - előtt/mellett - a felvétel alatt - lehetőleg ne legyen zaj.
Nagy étkezés után nem működik maximális teljesítménnyel az agy.
De ennek az ellenkezője sem ideális: ha éhesen ül be a forgatásra.
Nem csak szellemi teljesítmény lesz gyengébb, de az érzékeny mikrofon a gyomor korgását is rögzíti.
A hosszú hajat érdemes a kamera felőli oldalról – még a felvétel előtt – átdobni, átfésülni a másik oldalra.
Ennek előnye, hogy így látszik az interjúalany / beszélgetőpartner szájmozgása és arcmimikája (hisz nem takarja el a haja). Ez a nézőben mindenképpen bizalmat kelt. Az átfésülés előnye még az is, hogy a haj nem ér hozzá a mikrofonhoz, így nem lesz zajos a felvétel.
A bekapcsolt és le nem némított mobiltelefon felvétel közbeni megszólalásáról itt most nem ejtünk szót. Azonban a bekapcsolt, de lenémított mobiltelefon is rendszeresen és sűrűn kommunikál a legközelebbi adótoronnyal.
Ezt érzékelhetik a hangrögzítő rendszereink is és ez a morgó hang rajta lesz a felvételen. Ha a mobilunkat a másik szobában hagyjuk, és nem visszük be a felvételre, az sem megoldás, hiszen mind a csengőhang, mind az elektromágneses kapcsolattartás a toronnyal, belehallatszik majd a felvételbe. Legjobb megoldás, ha a telefonunkat kikapcsoljuk, vagy repülő üzemmódba tesszük, így biztosan nem okoz zavart a felvételben.
A STÁB ÉRKEZÉSÉTŐL AZ ELPAKOLÁSIG
Az előre egyeztetett időpontban és helyszínen jelenik meg két fős stábunk a forgatáshoz szükséges eszközökkel. Ha az előző forgatási helyszínen később végzünk, esetleges késésünket mindenképp jelezzük telefonon.
Amennyiben van rá lehetőség, akkor a bemutatandó intézmény vagy a rendezvény területén érdemes parkolási lehetőséget biztosítani a stábnak és a felszerelést szállító autónak, tekintettel a felszerelések beszállítására, súlyára és mennyiségére.
A tényleges kezdés előtt kell némi idő a technikai beállásra (kb. 20-30 perc), illetve a riportalanyokkal való egyeztetésre (10 perc). Ekkor kerül sor az Adatvédelmi nyilatkozat kitöltésére is. Stúdióbeszélgetés előtt a mobilstúdió, telepítéséhez, üzembe helyezéséhez egy óra szükséges.
Kijelöljük az interjúalany pontos helyét, ehhez a pozícióhoz állítjuk be a kamerákat, a fényeket, és helyezzük fel a mikrofont (mikrofonozás). Az interjúalany a riporterrel van szemkontaktusban, a felvétel alatt ránéz, nem a kamerába. a hangpróba, a kamerába történő bemutatkozás és a kamerákat összehangoló csapó után indul a felvétel.
Sok esetben az interjúkat és a stúdióbeszélgetést is túlforgatjuk. Azért, hogy biztosan előjöjjenek azok az értékes gondolatok, amelyekre a filmben szükség lehet.
A riporter beszélget az interjúalanyokkal, de maximum ansnittes képet veszünk róla. Ez azt jelenti, hogy – az egyik kameraképen – csak oldalt / hátulról látszik időnként, semmiképpen sem domináns.
Bemutatófilmnél és Rövidfilmnél sok esetben nem vágjuk bele a filmbe sem őt, sem a kérdését, mivel a megszólalások összeszerkesztve (esetenként és helyenként narrációval) is át tudják adni a nézőnek a tartalmat és az ehhez kapcsolódó lelkiséget. Stúdióbeszélgetésnél – a műfaji kötelezettségnek megfelelően – a műsorvezető / moderátor kérdési is megjelennek, akár narrációban is.
Két, esetenként három kamerával forgatunk. Ha több riportalany van, akkor az azonos intézménynél is más-más háttérrel, esetleg más-más helyszínen.
Külön kérésre súgógépet is biztosítunk. Ehhez szükséges a szöveget (a mondandót) e-mailben elküldeni a forgatást előtt 3 nappal.
Az interjú / stúdióbeszélgetés után következik a vágóképezés, melynek időtartama 30-60 perc. Ez azt jelenti, hogy a filmben / műsorban a vágások elfedéséhez színes, változatos képi világra van szükség. Belső és külső vágóképek is kellenek, valamint szükség van az interjúalanyok / beszélgetőpartnerek utólagos vágóképezésére is (séta, munka az asztalnál, könyvlapozgatás, pakolás, stb.).
A filmek, műsorok televízió-kompatibilis formátumban (H264) és felbontásban (1920×1080 FullHD) készülnek.
Az interjúalanyokat feliratozzuk: név, titulus. Minden filmhez tartozik főcím (intro), helyenként PIPalap és osztott képernyős megjelenés, valamint zenei alap., esetenként narráció. A film végén végecím (outro), stáblista van: résztvevők titulussal, zene forrásmegjelöléssel. Opcionálisan: forgatási helyszínek, támogatók, együttműködő partnerek, elérhetőségek, támogatási kérelem, bankszámlaszám, megbízó, dátum.
A forgatás után következik a felszerelések eszközök szétszerelése, elpakolása. Ez is közel annyi időt vesz igénybe, mint az elején a beállás.
Vágás, szerkesztés, zene kiválasztása, szerkesztése és beillesztése, témák, interjúalanyok és a megszólalások összehangolása és didaktikai felépítése, specifikus arculattervezés (filmenként más-más arculat), PIPalapok létrehozása és integrálása, feliratalapok és feliratok létrehozása, osztott képernyő integrálása, főcím, végecím (stáblista), audió-szerkesztés, slideok elkészítése, effektelés, narráció.
Az utómunkákat a forgatás befejezése után tudjuk elkezdeni. Időtartama függ az anyag mennyiségétől. Ha sokrétű volt az intézmény adott témájának bemutatása – több interjúalannyal, több helyszínnel – akkor a vágás-szerkesztés időtartama elérheti akár a 10 napot is.
Az Egyházi filmek megrendelésének és legyártásának nem lehet akadálya az időhiány. Sok esetben szembesülünk a vezetők nagyfokú leterheltségével. Ezért javasoljuk, hogy az előkészítő szakasz befejeztével adjanak át a stábnak minden szervező munkát. Ha a kontakt-személyek elérhetőségeit megadják, mi mindenkivel felvesszük a kapcsolatot, egyeztetünk, leszervezzük a teljes gyártási, forgatási folyamatot.
Bemutatófilm-Rövidfilm gyártása esetén minden témánál / szolgálatnál / eseménynél két filmet adunk át: egy 3 perces Rövidfilmet és egy 15 perces részletes Bemutatófilmet. Stúdióbeszélgetés bejátszóval filmtípus esetében egy 30 perces filmet kap a Megrendelő. Az elkészült filmeket először privát YouTube linken küldjük el, ekkor van lehetőség a korrekcióra is. Hibátlan teljesítés esetén Megrendelő ekkor írja alá a Teljesítés-igazolást, ami után kiállítjuk a Számlát, és az ehhez csatolt részletes Elszámolást. Az elfogadott filmet nagy fájlmegosztó segítségével – igény esetén személyesen, adathordozón (pendrive) – juttatjuk el Megrendelőnek.
Az átadás után küldjük el az elkészült multimédiás tartalmakat (3 perces Rövidfilm és a 15 perces Bemutatófilm vagy 30 perces Stúdióbeszélgetés bejátszóval) a PAX Televíziónak. Az adásba kerülés időpontjáról (előzetes, premier, ismétlés) elektronikusan küldünk értesítést Megrendelőnek, így Ő is értesíthet minden érdekeltet és érdeklődőt. Online csatornáinkon és a gyülekezeti közösségi oldalakon a PAX Televízió premierjét követően tesszük elérhetővé a filmeket, műsorokat. Bemutatófilm-Rövidfilm esetében először a 3 perces, majd ezt követően a 15 perces filmet hozzuk nyilvánosságra. Megrendelő saját csatornáira a PAX Televízió premierjét követően teheti ki a filmeket.
A 3 perces, a 15 perces és a 30 perces film hossza egy előre kalibrált érték. Számtalan ok miatt az elkészült film hossza – igaz, kis mértékben – de ettől eltérhet. A Megrendelővel történő előzetes egyeztetés és megállapodás esetén a fenti multimédiás tartalmak hossza – akár jelentősebb mértékben is – szűkíthető vagy bővíthető.