MIÉRT VAN SZÜKSÉGE A HATÉKONY

KOMMUNIKÁCIÓRA?

 

Ha meg kell szólalni

Világunk kommunikációra épül.

Ez valakinek egyszerűbben megy, valakinek nehezebben.

De a kommunikáció elkerülhetetlen.

És bizony meg kell szólalni.

Még sokszor nagy nyilvánosság előtt is.

Információ

A kommunikáció szó jelentése: információcsere, információátadás.

Az információt úgy kell átadni, hogy az mindkét fél számára – a közlőnek és a hallgatónak is – élmény legyen.

Az átadásnál nehezebb feladat a hatékony információcsere.

Itt nem elég, ha az előadó kiválóan felkészült, és összeszedett.

Hiszen a másik fél reakciói, válaszai, kérdései erősen befolyásolják a kommunikáció menetét.

Ezeket a szituációkat is kipróbáljuk a gyakorlatban, kamerák előtt.

És ha majd élesben kerül ilyen kommunikációs helyzetbe, akkor már felkészülten, magabiztosan tudja kezelni a sokszor lehetetlen, kényelmetlen helyzeteket is. 

Nem csak szavakkal

A nyilvános információátadás nem szűkíthető le a beszédre.

Információt adunk át a gesztusainkkal, a ruházatunkkal, hajviseletünkkel, a testtartásunkkal.

Mindennel, ami MI vagyunk.

A testünk beszéde, a testbeszéd is egy nyelv.

Aki ismeri a formanyelvét, az tudatosan képes használni, és akkor szövetségesévé lesz.

Azaz kiegészíti, megerősíti a verbális kommunikációját.

Aki nem ismeri, annak könnyen az árulója, ellensége is lehet a saját testbeszéde.

Az előbbi személyt kiegyensúlyozottnak, magabiztosnak látjuk.

Mert harmóniát sugároz.

Az utóbbit szétszórtnak, és kevésbé őszintének, mert nincs összhang a mondandója és a testbeszéde között.

Ha foglalkozásából, pozíciójából adódóan szüksége van arra, hogy a nyilvánosság a kiegyensúlyozott, magabiztos előadót, nyilatkozót lássa Önben, akkor meg kell ismerkednie a tudatos testbeszéddel, hogy szükség esetén használhassa azt.  

Rutin

Mindannyian azt szeretnénk, ha az Ön nyilvános kommunikációja előbb-utóbb rutinszerű lenne.

És nem jelentene újdonságot a közönség vagy kamera előtti megszólalása.

És hogy bármikor, bárhol, bármilyen körülmények között képes legyen akár spontán, nem betanult szöveget úgy elmondani, hogy az magával ragadja a hallgatóságot.

Eltűnnek a görcsök

A görcsök sokszor lebénítanak.

Nem látjuk tőlük a célt, elfogy a lendület.

A feloldásukkal kinyitjuk az utat ahhoz, hogy a tartalomra, és a hallgatóságra koncentráljon.

Feloldjuk a görcsöket, mert némi erőfeszítéssel feloldhatóak.

Megmondom, ki vagy

A nyilvánosság előtti kommunikáció sokat elárul az előadóról, nyilatkozóról.

Nem mindegy, hogy ez az információ erősíti, vagy gyengíti a személyt, vagy a mögötte álló céget, vállalkozást, szervezetet.

Mellékkörülmény

Előadás közben nem a mellékkörülményekkel kell foglalkozni.

Mert azok megzavarnak, kizökkentenek.

Ilyen mellékkörülmény a félelem.

Félelem a hallgatóságtól, a kamerától, a mikrofontól.

És persze az idegennek tűnő saját hangunktól.

Nem gondoltam volna

Sokszor azt hisszük, reméljük, hogy amit mondunk, ahogy beszélünk, az biztosan helyénvaló.

És amikor szembesítenek az ellenkezőjével, nagyon meglepődünk.

Azért tanítjuk meg a nyilvánosság előtti hatékony kommunikációt, hogy ne érjék ilyen meglepetések.

Mert az oktatás folyamata alatt szembesítjük az eddigi hibás beidegződéseivel, kijavítjuk azokat.

Tanácsokat adunk az új, és hatékony eszközök alkalmazásához, a megnyerő és magabiztos kommunikációjához.

OKTATÁSI FOLYAMAT

Mindazok igénybe vehetik oktatási szolgáltatásainkat, akiknek – szakmájuk, társadalmi vagy munkahelyi pozíciójuk miatt – szükségük van az igényes, magabiztos és hatékony kommunikációra.

Amit majd készség szintjén tudnak akkor is alkalmazni, ha – szűkebb, vagy tágabb környezetükben – ki kell állni a nyilvánosság elé, vagy a médiának kell nyilatkozniuk.

És ez a nyilvános szereplés – az oktatás után – már nem lesz ismeretlen közeg számukra.

Az oktatásra csak 18 éven felüliek jelentkezhetnek.

  • Cégvezetők, tulajdonosok, vezető munkatársak, a cég marketingesei
  • Társadalmi szervezetek vezetői, vezető munkatársai, a szervezet marketingesei
  • Lelkészek, teológusok, lelkipásztori munkatársak, egyházi vezetők
  • Idegenvezetők
  • Rendezvényszervezők
  • Kórusvezetők
  • Ingatlanos szakemberek
  • Esküvőszervezők

 

A foglalkozásokat általában ketten tartjuk: egyikünk okleveles kommunikációs szakember, újságíró, producer, tanár.

Másik foglalkozásvezetőnk televíziós műsorvezető, tanár.

Bizonyos órákat vendégoktatók tartanak (televíziós és rádiós szakemberek és médiaszakértők).

A csoport létszáma az igények és lehetőségek függvénye.

  • Egyéni képzés. Mindenkinek másként kell finomítani a kommunikációján. Ezért a leghatékonyabb az egyéni, személyre szabott képzési forma.
  • Kiscsoportos képzés. A csoportlétszám maximum 4 fő. Ebben a képzési formában is személyre szabott kommunikációs kontrollal dolgozunk.

 

  • Klasszik tanfolyam: 90 perc heti 1 alkalommal 12 héten keresztül
  • Komfort tanfolyam: 90 perc heti 2 alkalommal 6 héten keresztül
  • Extra tanfolyam: 90 perc heti 3 alkalommal 4 héten keresztül
  • Kezdő szint
  • Haladó szint

Önnek nem kell kimozdulnia az irodájából, és nem kell órákat a dugóban ülnie, hogy eljusson hozzánk.

Oktatóink viszik el a kamerákat és az egyéb technikai felszereléseket akár az Ön irodájába is.

Így az Önnek leginkább megfelelő helyen tarthatjuk meg a foglalkozásokat.

Hatékony és magabiztos kommunikációt elsősorban a gyakorlatban lehet elsajátítani.

Ezért alkalmazunk az oktatás során technikai eszközöket.

  • Kamerák: statívra – és időnként dollyra – szerelt televíziós stúdiókamerákat használunk a próbafelvételek rögzítéséhez.
  • Mikrofonok: különféle mikrofonokkal dolgozunk – puskamikrofon, térmikrofon, vokál mikrofon, csíptetős mikrofon – hogy mindegyikkel megismerkedjen, és legyen tisztában a használatukkal.
  • Fény: többféle reflektort is használunk, hogy ne legyen idegen az erős fény, és ez – a későbbiekben – ne zavarja felvétel közben.
  • Hangosítás: erősítőrendszereket, hangfalakat is használunk, hogy legyen tisztában a hangosítás Önre vonatkozó alapjaival.
  • Elemzés: monitoron nézzük vissza, és elemezzük ki a felvételeket.

Tanulmányai befejeztével – a hatékony kommunikációjához szükséges – elméleti és gyakorlati tudással kell rendelkeznie.

El kell jutnia oda, hogy elmondhassa magáról: bizonyos kommunikációs szokásaitól megszabadult, míg más szokásokat végérvényesen felvett.

  • Amitől – többek között – megszabadult: a görcsök, félelmek, lámpaláz, összeszedetlenség, kapkodás, kontroll nélküli testbeszéd.
  • Amit végérvényesen felvett: magabiztosság, céltudatosság, megnyerő stílus, összeszedettség, rutin, kontroll alatt tartott, tudatos testbeszéd.

El kell jutnia arra a szintre, hogy nagy vonalakban értse a hangosítás, a kép- és hangrögzítés, valamint a fénytechnika alapjait.

Tudja kezelni, beállítani a különféle mikrofonokat, kamerákat, webkamerákat.

Képes legyen nyilvánosság előtt – minden gátló és zavaró tényezőt kiküszöbölve – határozottan, magabiztosan és meggyőzően beszélni, előadni, kérdésekre válaszolni, nyilatkozni.

Tanulmányai befejeztével Oklevelet állítunk ki az Ön részére, melyben igazoljuk a tanfolyam eredményes elvégzését.

 

 

CÉLTERÜLETEK

SZEMÉLYES

 

Nagyobb nyilvánosság előtt személyesen mondjuk el gondolatainkat, tartjuk meg előadásunkat, válaszolunk a kérdésekre.

A nagyobb területre és a hallgatóság nagy számára való tekintettel sokszor ezt csak hangosítással tudjuk megtenni.

Az előadás alatt elsősorban magunkra számíthatunk.

Hiszen nekünk kell fenntartani – lehetőleg mindenkiben – az érdeklődést, vagy meggyőzni igazunkról a hallgatóságot.

Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk

Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk.

Ha még nincs meg ez a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs oktatásra.

Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.

  • Milyen verbális eszközeim vannak arra vonatkozóan, hogy a beszédem egy pillanata se legyen unalmas?
  • Milyen nonverbális eszközöket kell igénybe venni ahhoz, hogy fenntartsam a közönség érdeklődését?
  • Tudom-e, hogy a mimikámmal, bizonyos testtartásaimmal (fej, végtagok) milyen információt küldök a hallgatóság fele?
  • Tisztában vagyok-e azzal, hogy testbeszédemmel akár a mondandóm szöges ellentétét is közvetíthetem az engem figyelőknek?
  • Mit kell tennem, hogy a hallgatóság úgy érezze, ez az előadás személyesen neki szól?
  • Hogyan építsem fel mondandómat, hogy végig követhető legyen?
  • Mit kell tennem azért, hogy stressz, és lámpaláz nélkül lépjek ki a hallgatóság elé?
  • Hogy tartsam a kézi-mikrofont, hogy a legjobb legyen a hangosítás?
  • Hogy álljon a csíptetős mikrofon az ingemen/blúzomon, hogy a legjobb hangminőséget adja?
  • Az előadásomat technikai hiba szakítja meg. Ilyenkor mi a teendő?
  • Hogyan kezeljem az egyéb váratlan helyzeteket? Amikor valami nem úgy történik, ahogy én azt elterveztem, előzetesen felépítettem?

ONLINE

 

Eredményes, célratörő és hatékony online kommunikáció nélkül már nem képzelhető el a mindennapi életünk.

E-mailt küldünk, chatelünk, videokonferenciát tartunk.

Szinte mindig online vagyunk.

Látszólag minden működik, hiszen rutinszerűen műveljük.

De lehetne-e mindez színvonalasabb és hatékonyabb?

Hiszen az e-mail, és a chat sokszor személytelen és félreérthető.

Mert a szövegen kívül semmit nem látunk.

A videokonferencián meg mindenki lát mindent.

Mi is másokat, de ők is minket.

 

Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk.

Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk.

Ha még nincs meg ez a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs oktatásra.

Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.

Az online kommunikáció alapelvei, illetve az ezekből adódó kérdések megegyeznek a személyes kommunikációnál, és a média kommunikációnál leírtakkal.

A következőkben azt írjuk le, ami a másik két fejezethez képest többlet információ.

  • Mit kell tennem, hogy tisztázzam ki, ha az írásbeli kommunikáció során félreértettek, vagy én értettem félre valakit.
  • Hogyan komponálom meg a rólunk küldött webkamera képet az online konferenciára?
  • Mit kell tennem azért, hogy kinézetem a legelőnyösebb legyen?
  • Milyen alapvető operatőri és rendezői szakmai fogásokat kell elsajátítani ahhoz, hogy az online konferenciák, tárgyalások a legmagasabb színvonalon történjenek?
  • Miről szól, mit tartalmaz az Online Kommunikációs Etikett (OKE)?

MÉDIA

 

Vezető pozícióban szükséges, hogy a médiával is kiegyensúlyozott kapcsolatunk legyen.

Rövid interjúra, vagy hosszabb beszélgetésre is képessé kell magunkat tenni.

Nehezebb időszakban a megfelelő és mértékletes válságkommunikáció létfontosságú lehet.

A média képviselői sok esetben tesznek fel kellemetlennek tűnő kérdéseket.

Ezekre is válaszolni kell, higgadtan, bölcsen, megfontoltan.

Elvárások, melyeknek meg kell felelnünk.

Feladatok, melyeket a legjobb tudásunk szerint meg kell oldanunk.

Ha még nincs meg ez a bizonyos “legjobb tudás”, akkor van szükség a kommunikációs oktatásra.

Hogy milyen szinten áll ebbéli tudásunk, azt az alábbi kérdésekre adott válaszainkkal gyorsan felmérhetjük.

  • Miként leszek képes arra, hogy – a kérdés feltevését követően – azonnal megadjam a megfelelő, egzakt választ?
  • Hogyan tudom higgadtan kezelni a provokatív kérdéseket is?
  • Össze tudom-e foglalni 60 másodpercben a legfontosabb tudnivalókat cégemről, szervezetemről?
  • Milyen módszerrel lehet a kamera előtt is nyugodt, stresszmentes a kommunikációm?
  • Hogyan tudom hatékonyan és eredményesen legyőzni a kamerák és reflektorok előtti lámpalázat?
  • Mit kell tennem, hogy úgy képviseljem cégemet, társadalmi szervezetemet a média nyilvánossága előtt, hogy arról a nézőknek csak pozitív benyomásai legyenek?
  • A kamera minden apró reakciómat látja, és megláttatja a nézővel. Még a legkisebb arcrezdüléseimet is felnagyítva viszi el akár több millió emberhez. Mit kell tennem annak érdekében, hogy a testbeszédem megerősítse a mondandómat, és ne ellene menjen?
  • Hogyan kell kezelni a média által nyújtott népszerűséget, vagy népszerűtlenséget?